fredag 18 september 2009

Tips: utee

  • Utee blir väldigt varmt när man värmer det - riktigt jäkla hett! Använd en längre pincett/tång som oftast finns att köpa hos de som säljer scrapmaterial.

  • Blir du inte nöjd ska du inte ge upp. Visserligen är det tråkigt att sitta och se när Uteen börjar bli genomskinlig, bubblar och tillsist blir till små droppar/slät (beroende på hur många lager du är uppe i), men värmer du upp uteen igen blir den klistrig och du kan lägga på ett nytt lager. Alternativet är att trycka på embossink sen lägga på ett nytt lager utee.

  • Ovanstående tips gäller också när du har gjort broken glass effekten, blir du inte nöjd med hur sprickorna är, värm upp och låt svalna så kan du göra om det.

  • Det är viktigt att låta uteen svalna helt. Är den lite ljummen när du börjar böja den följer materialet med och risken finns att du skadar motivet istället för ytan du skapat med uteen. Att lägga in den i kylen/frysen är okej (enligt källor på youtube), de säger 10 min men jag hade nog låtit den ligga där längre för att vara på säkra sidan.

  • När jag gjorde det lilla projektet i föregående inlägg hade jag svårt för att få motivet jämnvarmt så att jag kunde doppa det i utee utan att använda embossdyna. Istället för att hålla på att trixa med olika hastigheter på fönen lät jag det svalna lite, tryckte på embossink och doppade i uteen - går alldeles utmärkt. Den bilden jag arbetade med är ca 8x10cm vilket är större jämfört med bokstäverna från inlägget om Utee och distressink. Mindre motiv borde inte vara några problem att lägga ett nytt lager direkt efter uppvärmning.

  • Vissa gillar att ha sin utee i en "glasslåda" och på så sätt släppa ner sin bild där i och tippa runt innehållet. Verkar mycket praktiskt. Jag använder mig av ett skrivarpapper (alternativt bakplåtspapper) som underlägg, applicerar embossink på objektet, lägger objektet på pappret och häller över utee, lägger projektet till sidan och häller tillbaka överflödig utee i burken. Är det mindre projekt använder jag mig av den lila "lådan" på bilden.
  • Blir resultatet inte slätt? Värm en stund till, har funkat för mig (ex. bokstäverna).

Detta är vad jag har kommit fram till när jag har lekt med uteen, jag har ingen "utbildning" på materialet mina åsikter ska inte ses som professionella - detta är vad som har funkat för mig.

Allt för mig för den här gången,

Emelie

Inga kommentarer: